بایگانی ماهیانه:مارس 2018

تومور رحم

تومور رحم یا سرطان رحم از خطرناک‌ترین بیماریهای زنان است که از دو نوع متفاوت تشکیل شده است. در کشورمان ایران، سرطان رحم از چهار سرطان متداول بین بانوان می‌باشد.

تومور رحم

سرطان رحم چیست

سرطان رحم دو نوع دارد: سرطان آندومتر Endometrial Cancer از بافت داخلی رحم زن که آندومتریوم نام دارد، آغاز شده است و 75% از موارد سرطان را این نوع تشکیل می‌دهد. نوع دوم سرطان، سارکوم رحم Uterine Sarcomas است که این سرطان در بافت عضلانی رحم به نام میومتریم به وجود می‌آید و موارد ابتلا به آن اندک است.

علائم سرطان رحم

از متداول‌ترین علائم تومور رحم، خونریزی واژن می‌باشد. یکی دیگر از علائم سرطان رحم، ترشحات آبکی با بوی تند است. اگر خانمی دچار خونریزی یا ترشحات غیر طبیعی شود، علل متعددی می‌تواند داشته باشد و لازم است که او بعد از مشاهده‌ی این گونه علائم به متخصص زنان مراجعه کند.

علل ایجاد سرطان رحم

از عللی که منجر به تومور رحم می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• یائسگی زودرس یا بالعکس دیر یائسه شدن یعنی پس از 55 سالگی
  • افزایش ضخامت بافت آندومتر به نام هیپرپلازی اندومتر
  • ناباروری
  • پریود در سنین پیش از 12 سالگی
  • فشار خون بالا یا دیابت
  • اضافه وزن
  • سابقه‌ی خانوادگی در زمینه‌ی سرطان سینه، روده و رحم
  • تومورهای تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • پرتودرمانی لگن جهت درمان سرطان
  • مصرف تاموکسیفن Tamoxifen برای درمان سرطان سینه که می‌توان گفت خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر از خطر ابتلا به سرطان رحم است. در صورتی که فرد نگران باشد می‌تواند به دکتر فرزانه حجت متخصص زنان در کرج مراجعه کند.

تشخیص سرطان رحم

برای تشخیص تومور رحم یکسری آزمایشات وجود دارند که در ذیل نام می‌بریم:

• معاینه فیزیکی

متخصص زنان جهت یافتن هر نوع تورم شکم بیمار را معاینه می‌کند. این معاینه بدین صورت است که شکم را می‌فشرد و دو انگشت خود را وارد واژن می‌کند. گاهی برای این آزمایش از یک وسیله‌ به نام اسپکولوم Speculum جهت جداسازی دیواره‌های واژن کمک می‌گیرند. این کار مشابه آزمایش پاپ اسمیر است.

• سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی از راه واژن به دکتر اجازه‌ی اندازه‌گیری تخمدان‌ها، رحم و ضخامت آندومتر را می‌دهد. چنانچه موردی غیر طبیعی به نظر بیاید، دکتر به بیمار پیشنهاد بیوپسی می‌دهد.

• هیستروسکوپی و بیوپسی

هیستروسکوپ یک دستگاه مشابه تلسکوپ است که از راه واژن وارد رحم شده و به متخصص زنان یا انکولوژیست امکان مشاهده‌ی داخل رحم را می‌دهد. در این روش بافت می‌تواند برداشته شود (بیوپسی) و برای آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه فرستاده شود.

کولپوسکوپی

کولپوسکوپی از روشهای تشخیصی برای معاینه‌ی اختصاصی سرویکس، واژن و ولووا با بهر‌ه‌گیری از دستگاه کولپوسکوپ است. متخصص زنان با کمک این دستگاه می‌تواند سلولهای مورد نظر را  با بزرگنمایی بیشتر، بررسی کند و سلولهای طبیعی را از غیر طبیعی تشخیص دهد. این روش اولین بار سال 1925 به وسیله‌ی یک پزشک آلمانی به اسم هینسلمن استفاده شد.

کولپوسکوپی

هدف کولپوسکوپی

معمولاً بانوان کولپوسکوپی را بعد از دریافت نتایج غیر طبیعی سیتولوژی پاپ اسمیر انجام می‌دهند. دیگر اندیکاسیون‌های کولپوسکوپی از این قرارند:

• نتیجه‌ی مشکوک تست اسمیر ویروس پاپیلومای انسانی
  • خونریزی غیر عادی واژن و زگیل‌های تناسلی
  • در صورت تشخیص تجاوز جنسی در پزشکی قانونی
  • بررسی ضایعات مشکوک سرویکس
  • سرطان سرویکس، واژن و ولوا

اقدامات قبل از کولپوسکوپی

• بهتر است پیش از معاینه، مثانه و روده خالی باشد.
  • زمان کولپوسکوپی را باید به بعد از عادت ماهانه موکول کرد.
  • 24 ساعت پیش از معاینه نباید هیچ گونه فعالیت جنسی انجام دارد و همچنین از وارد کردن داروهای اینترواژینال و تامپون نیز باید پرهیز کرد.
  • در روز معاینه باید لباس مناسب و گشاد به تن کرد.
  • یک ساعت پیش از معاینه باید ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کرد تا کرامپ کاهش بیابد.
  • زمان معاینه باید نتیجه‌ی تست پاپ اسمیر را همراه داشت.

معاینه کولپوسکوپی

روش معاینه‌ی کولپوسکوپی به این صورت است که ابتدا بیمار روی تخت دراز می‌کشد و مثل معاینه‌ی لگن، پاها را از هم باز می‌کند. متخصص زنان یک اسپکولوم در واژن قرار می‌دهد تا دیواره‌ی واژن را باز نگه دارد و او بتواند به خوبی واژن و سرویکس را معاینه کند. او برای تشخیص بافت‌های سالم از ناسالم، از محلول سرکه یا یدین کمک می‌گیرد. این محلول موکوسی که سطح سلولها را پوشانده از بین می‌برد و بخشهای غیر طبیعی به درستی مشخص می‌شوند. بعد کولپوسکوپ را درون واژن قرار می‌دهد تا نواحی غیر طبیعی را بررسی کند. کولپوسکوپ یک وسیله‌ی مشابه دوربین دو چشمی است که روی پایه قرار می‌گیرد. این معاینه حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. اگر در این معاینه ناحیه‌ی غیرطبیعی مشاهده شود، دکتر جهت تشخیص نهایی از ناحیه بیوپسی تهیه می‌کند. بیوپسی یا همان نمونه برداری احتمال دارد کرامپ خفیف ایجاد کند. بیشتر مواقع چند بار نمونه‌ برداری را انجام می‌دهند و به آزمایشگاه می‌فرستند تا متخصص پاتولوژی نتیجه‌ی نهایی را اعلام کند.

عوارض کولپوسکوپی

وقتی اسپکولوم وارد واژن می‌شود، فرد امکان دارد اندکی احساس درد و ناراحتی داشته باشد. تعدادی از بانوان هنگام انجام این معاینه اشتباهاً، نفس خود را حبس می‌کنند در صورتی که تنفس آرام و منظم به کاهش احساس درد، کمک می‌کند.

خشکی واژن

خشکی واژن یکی از مشکلات مهمی است که ممکن است زنان را پس از بارداری و زایمان، در سن یائسگی یا حتی زنان جوان را نیز درگیر سازد. بدیهی است که مشکلات هورمونی باعث ایجاد خشکی واژن می‌شوند. خشکی واژن باعث ایجاد درد شدید هنگام رابطه‌ی جنسی و در نتیجه سرد مزاجی زن خواهد شد.

خشکی واژن

علائم خشکی واژن

خشکی واژن ممکن است علائم زیادی داشته باشد، از جمله:

• قرمزی در ناحیه‌ی خارجی اندام تناسلی
  • حساسیت
  • خارش
  • التهاب موضعی
  • احساس درد هنگام رابطه‌ی جنسی
  • کاهش یا از بین رفتن میل جنسی

تشخیص خشکی واژن

خشکی واژن با مجموعه ای از سؤالات که توسط متخصص زنان مطرح می‌شود و با معاینه‌ی بالینی بیمار قابل تشخیص می‌باشد. در برخی مواقع ممکن است پزشک نمونه ای از ترشحات واژن بگیرد و یا اینکه آزمایش خون جهت بررسی میزان هورمون‌های موجود در خون تجویز کند.

درمان خشکی واژن

خشکی واژن ممکن است برای بسیاری از زنان مسئله‌ای شرم آور باشد و از مطرح کردن آن با متخصص زنان خودداری کنند. توصیه می‌شود در صورتی که بیمار از علائم مذکور رنج می‌برد، فوراً به پزشک مراجعه کند چرا که این بیماری به راحتی قابل درمان می‌باشد.

جهت درمان خشکی واژن توصیه می شود از عناصر ایجاد کننده‌ی آن دوری شود. خشکی واژن زن یائسه ناشی از اختلالات هورمونی می‌باشد که با تجویز برخی از داروهای هورمونی قابل درمان می‌باشد. همچنین ممکن است متخصص زنان داروهایی را جهت افزایش ترشحات واژن تجویز نماید. استفاده از ژل یا برخی از کرم‌ها می‌تواند در درمان خشکی واژن مؤثر باشد.

دلایل خشکی واژن

دلیل اصلی خشکی واژن تغییرات هورمونی  (کاهش استروژن در بدن زن) می باشد، که معمولاً این تغییرات در سن یائسگی می‌افتد. دلایل دیگری می‌توانند در خشکی واژن مؤثر باشند که عبارتند از:

• بیماری‌های فیزیولوژی مثل بیماری دیابت، بیماری‌های سیستم ایمنی و… .
  • مصرف الکل و دخانیات
  • استرس و تنش‌های روحی، روانی و استرس
  • ازدواج در سنین پایین
  • استفاده از صابون و شوینده های واژینال یا خوشبو کننده‌ها
  • استفاده‌ی مکرر از کاندوم مردانه هنگام آمیزش جنسی
  • عدم تحریک بدن زن قبل از آمیزش
  • چند روز قبل از قاعدگی
  • پس از زایمان و دوران شیردهی
  • استفاده از برخی قرص‌های ضد بارداری
  • کاهش میزان هورمون استروژن در بدن زن (به هر دلیلی)
  • بیماری‌های واژینال و عفونت‌های مزمن ناشی از باکتری یا قارچ
  • عوارض ناشی از برخی داروها مثل داروهای ضد آلرژی، داروهای ضد افسردگی، انسولین و… .
  • استفاده از لباس زیر نایلونی به دلیل ایجاد خارش و تحریک دستگاه تناسلی

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان عبارتست از رشد و نمود بافت‌های غیر طبیعی در یک یا هر دو تخمدان. در برخی مواقع سرطان تخمدان قابل درمان می‌باشد، البته به شرطی که این بیماری در مراحل اولیه باشد. اما متأسفانه در اغلب مواقع سرطان تخمدان هنگامی تشخیص داده می‌شود که در مراحل پیشرفته‌اش باشد و در این مرحله بافت‌های سرطانی به سایر نقاط بدن انتقال یافته و قابل درمان نمی‌باشد. متأسفانه این بیماری به عنوان هشتمین سرطان کُشنده در بین زنان شناخته شده است.

سرطان تخمدان

علائم ابتلا به سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه معمولاً علائم قابل مشاهده‌ای ندارد یا اگر داشته باشد بسیار ضعیف هستند و بیمار هیچ گونه دردی را احساس نمی‌کند، لذا در این مرحله تشخیص بیماری بسیار دشوار خواهد بود. ممکن است این علائم طوری باشند که با اختلالات روده اشتباه گرفته شوند. شایع ترین علائم سرطان تخمدان عبارتند از:
• ناراحتی و یا درد شکمی
• درد لگن
• نفخ
• کمر درد
• قاعدگی نامنظم
• درد هنگام رابطه جنسی
• اسهال و سوء هاضمه و کاهش وزن
• یبوست و مشکلات گوارشی
• احساس نیاز به دفع ادرار فوری
• خونریزی پس از یائسگی

دلایل ابتلا به سرطان تخمدان

دلیل اصلی ابتلا به سرطان تخمدان تا کنون شناخته نشده است اما مواردی وجود دارد که خطر ابتلا به بیماری سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد. افزایش سن و پیری می‌تواند باعث ایجاد سرطان تخمدان شود. همچنین افرادی که در خانواده‌ی آن‌ها سابقه‌ی ابتلا به بیماری سرطان تخمدان وجود دارد، احتمال ابتلای آنان نیز به این بیماری افزایش می‌یابد. در حقیقت خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که تخمک‌گذاری بیشتری دارند، بیشتر است. به عبارتی زنانی که بچه دار نشده‌اند در معرض ابتلا به سرطان تخمدان می‌باشند. همچنین زنانی که تخمک‌گذاری‌شان از سنین پایین تری (قبل از 12 سال) آغاز شده به شدت در معرض ابتلا به سرطان تخمدان می‌باشند. موارد دیگری مثل چاقی، مصرف الکل و دخانیات، استفاده از داروهای باروری و هورمون درمانی پس از دوران یائسگی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهند. سابقه‌ی ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان دهانه یا گردن رحم نیز خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در خود شخص افزایش می دهد.
همچنین سندروم پلی کیستیک تخمدان نیز می‌تواند باعث ابتلا به بیماری سرطان تخمدان شود. هنگامی که نسبت هورمون‌های مردانه در بدن زن افزایش می‌یابد، خطر ابتلا به سرطان تخمدان نیز افزایش خواهد یافت.

رحم جایگزین

یکی از عوامل مؤثر در ناباروری زنان، ناتوانی مادر در حمل و پرورش جنین در رحم می‌باشد. در شرایطی که مادر از تمام ویژگی‌ها برای بارداری برخوردار باشد و تنها مشکل او فقدان رحم یا فقدان رحم سالم باشد، از روش رحم جایگزین استفاده می‌کنند.

رحم جایگزین

درمان ناباروری با IVF

درمان ناباروری با IVF از مهمترین روشهای درمان ناباروری در زنان است. در این روش جنین حاصل از لقاح تخمک مادر و اسپرم پدر در محیط آزمایشگاه به رحم شخص سوم منتقل می‌شود. یعنی تخمک و اسپرم متعلق به پدر و مادر واقعی جنین است ولی به علت فقدان رحم/ رحم سالم در مادر، باروری در رحم یک خانم دیگر صورت می‌پذیرد. به این عمل استفاده از رحم جایگزین می‌گویند.

شرایط مناسب جهت رحم جایگزین

روش درمانی رحم جایگزین به لحاظ پزشکی، اجتماعی، روانی و حقوقی پیچیدگی‌های بسیار دارد و باید پیش از اقدام، ارزیابی‌های دقیق و تخصصی پزشکی، سلامت و روانی پدر و مادر جنین و خانمی که صاحب رحم است و پیگیری‌های قانونی انجام شود تا درصد موفقیت روش را افزایش دهد.

صاحب رحم جایگزین

خانمی که صاحب رحم جایگزین است را Surrogate Mother می‌نامند. این خانم دوره‌ی باروری را طی می‌کند و بعد از زایمان، نوزاد را به پدر و مادر اصلی‌اش تحویل می‌دهد.

اهدای تخمک

گاهی متخصص زنان این گونه تشخیص می‌دهد که زوجین علاوه بر درمان رحم جایگزین نیاز به دریافت تخمک اهدایی نیز دارند. در این شرایط باید ارزیابی سلامت برای اهدای تخمک نیز در لیست قرار بگیرد.

علل درمان با رحم جایگزین

• فقدان رحم به صورت مادرزادی (سندروم راکی تانسکی) یا اکتسابی (هیستروکتومی با دلایل متعددی مانند بدخیمی‌های رحم)، اتفاق می‌افتد.
• وجود رحم با ساختار غیر عادی به طور مادرزادی یا اکتسابی که مواردی نظیر فیبروم‌های زیاد و بزرگ در رحم و سندرم آشرمن را در بر می‌گیرد.
• سقط مکرر با علل ناشناخته
• تجربه‌ی شکست مکرر در درمان ART با وجود اینکه جنین مناسب بوده و اندومتر به تناسب رشد کرده است.
• بیماریهایی در مادر که ممکن است با بارداری شدت بیابند و یا باعث شوند بارداری زندگی مادر را به خطر بیاندازد. از انواع این بیماریها می‌توانیم به نارسایی پیشرفته‌ی قلب، نارسایی کلیه، بعضی از بدخیمی‌ها، بیماری اتوایمیون مثل لوپوس اریتماتوز و دیابت با عوارض ارگانیک شدید اشاره کنیم.

مشاوره زوجین متقاضی رحم جایگزین

زوجین باید پیش از اقدام به درمان با رحم جایگزین تمام جنبه‌های گوناگون این روش را ارزیابی کنند و با کمک گرفتن از جلسات مشاوره توسط متخصص پزشکی اجتماعی از مراحل و شرایط درمان، قوانین و ابعاد حقوقی، اجتماعی و روانی درمان آگاه شوند.