سرطان رحم

رحم قسمتی از دستگاه تناسلی زنان است که عمل باروری در آن شکل می گیرد. اخیرا سرطان رحم یکی از شایع ترین بیماری های زنان به حساب می آید. سرطان رحم، هیچ گونه درد و عوارض جانبی حادی ندارد و درمان آن با برداشتن رحم با عمل جراحی و توسط یک جراح باتجربه و حاذق انجام می شود. سرطان رحم زمانی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی بر روی دهانه رحم ظاهر می شوند و شروع به رشد غیر طبیعی می کنند. دهانه رحم قسمت پایین تر رحم است که به واژن وصل می شود و اگر سرطان با موفقیت در آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده شود می توان در اولین فرصت آن را درمان کرد.

سرطان رحم

علائم سرطان رحم

– خونریزی بیش از حد از واژن، مانند خونریزی هایی که بین دوره های قاعدگی، پس از رابطه ی جنسی یا پس از رسیدن به سن یائسگی روی می دهند.

– درد در قسمت پایین شکم یا لگن که اکثر زنان از آن رنج می برند.

– احساس درد در هنگام مقاربت یا هنگام برخورد کاندوم به دیواره های رحمي كه متخصص زنان  از طریق آزمایش، خونریزی های هنگام رابطه جنسی را بررسی می کند و از بافت رحم نمونه برداری می کند.

– ترشحاتی که با خون ترکیب شده است. این خون، متفاوت از خون دوره قاعدگی است.

علل سرطان رحم

علت اصلی سرطان رحم مخصوصاً در گردنه ی رحم یک ویروس به نام ویروس پاپیلوما است که در انواع مختلفی گسترش می یابد. البته باید گفت که همه آن ها باعث سرطان رحم نمی شوند، بعضی از آن ها باعث ایجاد تبخال تناسلی می شوند و برخی بدون نشانه هستند، وقتی یک رابطه جنسی با فرد باردار انجام می شود، عفونت منتقل می شود. بسیاری از زنان HPV را برای چندین سال بدون دانستن آن داشته اند. این ویروس بدون هیچ گونه علائمی در بدن باقی می ماند که ممکن است باعث بروز سرطان رحم در این مدت شود. بنابراین، خانم ها باید یک بررسی دوره ای انجام دهند. این آزمایش می تواند هر گونه تغییر در سلول های رحم را قبل از تشخیص سلول های سرطانی سرویکس تشخیص دهد.

تشخیص سرطان رحم

• با غربالگری روتین از رحم