سرطان تخمدان

سرطان تخمدان عبارتست از رشد و نمود بافت‌های غیر طبیعی در یک یا هر دو تخمدان. در برخی مواقع سرطان تخمدان قابل درمان می‌باشد، البته به شرطی که این بیماری در مراحل اولیه باشد. اما متأسفانه در اغلب مواقع سرطان تخمدان هنگامی تشخیص داده می‌شود که در مراحل پیشرفته‌اش باشد و در این مرحله بافت‌های سرطانی به سایر نقاط بدن انتقال یافته و قابل درمان نمی‌باشد. متأسفانه این بیماری به عنوان هشتمین سرطان کُشنده در بین زنان شناخته شده است.

سرطان تخمدان

علائم ابتلا به سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه معمولاً علائم قابل مشاهده‌ای ندارد یا اگر داشته باشد بسیار ضعیف هستند و بیمار هیچ گونه دردی را احساس نمی‌کند، لذا در این مرحله تشخیص بیماری بسیار دشوار خواهد بود. ممکن است این علائم طوری باشند که با اختلالات روده اشتباه گرفته شوند. شایع ترین علائم سرطان تخمدان عبارتند از:
• ناراحتی و یا درد شکمی
• درد لگن
• نفخ
• کمر درد
• قاعدگی نامنظم
• درد هنگام رابطه جنسی
• اسهال و سوء هاضمه و کاهش وزن
• یبوست و مشکلات گوارشی
• احساس نیاز به دفع ادرار فوری
• خونریزی پس از یائسگی

دلایل ابتلا به سرطان تخمدان

دلیل اصلی ابتلا به سرطان تخمدان تا کنون شناخته نشده است اما مواردی وجود دارد که خطر ابتلا به بیماری سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد. افزایش سن و پیری می‌تواند باعث ایجاد سرطان تخمدان شود. همچنین افرادی که در خانواده‌ی آن‌ها سابقه‌ی ابتلا به بیماری سرطان تخمدان وجود دارد، احتمال ابتلای آنان نیز به این بیماری افزایش می‌یابد. در حقیقت خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که تخمک‌گذاری بیشتری دارند، بیشتر است. به عبارتی زنانی که بچه دار نشده‌اند در معرض ابتلا به سرطان تخمدان می‌باشند. همچنین زنانی که تخمک‌گذاری‌شان از سنین پایین تری (قبل از 12 سال) آغاز شده به شدت در معرض ابتلا به سرطان تخمدان می‌باشند. موارد دیگری مثل چاقی، مصرف الکل و دخانیات، استفاده از داروهای باروری و هورمون درمانی پس از دوران یائسگی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهند. سابقه‌ی ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان دهانه یا گردن رحم نیز خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در خود شخص افزایش می دهد.
همچنین سندروم پلی کیستیک تخمدان نیز می‌تواند باعث ابتلا به بیماری سرطان تخمدان شود. هنگامی که نسبت هورمون‌های مردانه در بدن زن افزایش می‌یابد، خطر ابتلا به سرطان تخمدان نیز افزایش خواهد یافت.