زایمان طبیعی

زایمان طبیعی یکی از اولین روش های زایمان می باشد که در گذشته و حتی امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد .

می توان گفت یکی از روش های زایمان ،که کاملا بی خطر و بی دردسر می باشد زایمان طبیعی می باشد .

مزایای زایمان طبیعی

زایمان طبیعی اولین روش زایمان می باشد که مورد استقبال بسیاری از افراد می باشد .با کمک این روش زایمان جنین از رحم مادر متولد می شود .

زایمان طبیعی با دخالت پزشک و مصرف بعضی از داروها انجام می شود اما مزیت های آن مانند یک زایمان فیزیولوژیک است .

زایمان طبیعی به نسبت زایمان سزارین خطری برای مادر و جنین ندارد مگر در شرایطی که به دلیل وضعیت عمومی مادر و یا جنین خطری آن ها را تهدید کند .که در این صورت پزشک، زایمان سزارین را انتخاب می کند .

مشاوره قبل از زایمان طبیعی

مشاوره پیش از زایمان طبیعی می تواند بسیار کمک کنند باشد . زمانی که تصمیم به بارداری دارید بهتر است با یک متخصص زنان در ارتباط باشید .

مشاوره می تواند برای آشنایی شما با تمام مسائل بارداری و روش های زایمان موثر واقع شود . متخصص زنان با کمک رژیم غذایی می تواند  قوای جسمی شما را برای زایمان طبیعی کنترل کند.

برای افرادی که ساکن کرج هستند و تصمیم به زایمان طبیعی در کرج دارند می توانند با استفاده از سونوگرافی هایی که درتمام مراحل بارداری انجام می شود از متخصص زنان در رابطه با موقعیت قرار گیری جنین اطلاع به دست آورند ،و با اطمینان از روش زایمان طبیعی استفاده کنند  . در صورتی که جنین در وضعیت مناسبی باشد ،زایمان طبیعی برای آن ها قابل انجام است . اگرموقعیت جنین، مناسب برای زایمان طبیعی نبود پزشک برای بیمار از زایمان سزارین استفاده می کند .

اقدامات لازم پیش از زایمان طبیعی

مهمترین قدم در این مرحله انتخاب یک متخصص زنان می باشد . در صورتی که ساکن کرج هستید و قصد زایمان طبیعی در کرج را دارید بهتر است  یک متخصص زنان در کرج را انتخاب کنید .

تحت نظر پزشک بودن بسیار مهم می باشد ،شما باید قبل از بارداری نیز تحت نظر پزشک باشید .

باید همسرتان بیشتر با شما وقت بگذراند تا با شروع علائم زایمان شما را به بیمارستان انتقال دهد .

سعی کنید قبل از تصمیم در رابطه با روش زایمان خود اطلاعات لازم را در هر مورد بدست آورید تا با دید باز روش زایمان خود را انتخاب کنید . با علائم زایمان طبیعی آشنا شوید و در رابطه با این علائم از پزشک خود سوال فرمایید .

بیمارستان خود را انتخاب کنید و قبل از شروع علائم زایمان حتما با بیمارستان مورد نظر هماهنگ شوید .

عوارض احتمالی در حین زایمان

ذکر این نکته ضروری می باشد که ممکن است با رعایت موارد بالا ،در آخرین لحظه، زایمان طبیعی شما به زایمان سزارین تبدیل شود . نباید نگران باشید و در این حال به پزشک خود اعتماد کنید .

عوامل خطر آفرین که زایمان طبیعی را به زایمان سزارین تبدیل می کند  .

• کنده شدن جفت
  • افزایش فشار خون مادر
  • افت ضربان قلب نوزاد
  • وضعیت غیر عادی جنین در رحم
  • بزرگی سر نوزاد نسبت به لگن مادر
  • مشکل در بند ناف و جفت
  • نارس و یا دیر رس بودن جنین

بیشتر مادران در طی مراحل زایمان طبیعی نگران سلامت خود و جنین می باشند و با نزدیک شدن به زمان زایمان این نگرانی و اضطراب بیشتر می شود ،اما باید گفت این نگرانی و اضطراب بیهوده می باشد آن ها باید به این مورد توحه داشته باشند که تجربه و تخصص یک متخصص زنان در تمام مراحل، آن ها را از هر خطری ایمن می سازد .حتی در صورت ایجاد بروز کوچکترین خطر و تهدیدی پزشک در حین جراحی اقدام به جراحی سزارین می کند .با انجام زایمان سزارین به جای زایمان طبیعی پزشک سلامت و آسایش مادر را حفظ می کند و حیات فرزند و مادر تضمین می شود .

بسیاری از مادران تمامی شرایط زایمان طبیعی را دارند ،اما به دلیل ترس از زایمان طبیعی به زایمان سزارین رو می آورند .

انتخاب زایمان سزارین جز در شرایط خاص و حاد به صلاح بیمار نمی باشد . زایمان سزارین عوارض و عو اقبی برای مادر و جنین دارد، در نتیجه مادر نباید تنها به دلیل ترس از زایمان طبیعی ،زایمان سزارین را انتخاب کند .

زایمان طبیعی علاوه بر فوایدی که برای  کودک دارد ،سبب دور شدن مادر از هرگونه آسیب و بیماری می شود .

تفاوت های کودکان زایمان طبیعی و زایمان سزارین را شما می توانید به راحتی در روز های اول تولد درک کنید . بیشتر کودکانی که با روش زایمان سزارین متولد شدن در شیر خوردن مشکل دارند اما کودکانی که با روش زایمان سزارین متولد می شوند به راحتی پس از تولد، پستان مادررا برای شیر خوردن به طور غریزی پیدا کرده و تغذیه می کنند .

علائم شروع زایمان طبیعی

علائم شروع درد در زایمان طبیعی عبارتند از

احساس درد شدید در ناحیه زیر شکم و کمر ،که این درد به مروز زمان بیشتر می شود .

درد ناحیه شکم و کر در مراحل ابتدایی خود کم و طولانی می باشد ،اما به مرورزمان وآماده شدن جنین برای تولد این درد کوتاه اما پرخطر می شود.

دیده شدن ترشح خونی از واژن و یا مهبل

با چرخیدن جنین به سمت رحم ،فشار وارد شده به رحم، با ترشح خون از واژن همراه می باشد . در نتیجه این امر می تواند یکی از علائم شروع زایمان باشد .

آبریزش از مهبل یا واژن

باید گفت هر نوع آبریزش از مهبل و واژن نشانه شروع زایمان می باشد . با دیده شدن علائم ذکر شده باید هر چه سریعتر به بیمارستان مراجعه کنید .

مراحل زایمان طبیعی

می توان مراحل زایمان طبیعی را به سه مرحله تقسیم بندی کنیم .

مرحله اول

این مرحله شامل آغاز درد های زایمان تا باز شدن کامل  دهانه رحم می باشد .

مرحله دوم

این مرحله نیز شامل باز شدن دهانه کامل رحم و خروج نوزاد می باشد .

مرحله سوم

مرحله سوم و مرحله آخر شامل خروج نوزاد تا خروج جفت می باشد .

با تشکر، مدیریت سایت دکتر فرزانه حجت، متخصص زنان در کرج

یک × چهار =