خونریزی مهبلی (غیر طبیعی)

خونریزی های مهبلی چیست؟
انواع خونریزی های مهبلی کدامند و آیا عوارض حادی را به همراه دارد؟

تعریف قاعدگی طبیعی عبارت است از خون ریزی در مدت 2 تا 7 روز با فواصل 21 تا 35 روز را می گویند.

خونریزی های مهبلی یا واریاسیون های غیر طبیعی اغلب در حوالی شروع قاعدگی در اطراف یائسگی و در برخی شرایط معین ( مثل شروع قرص های ضد بارداری خوراکی) اتفاق می افتند.

علائم خونریزی های مهبلی

• الیگومنوره (فاصله ای دو قاعدگی یا 35 روز)
  • پلی منوره (فاصله دو قاعدگی یا 21 روز)
  • منوراژی (مدت قاعدگی 7 روز یا از دست دادن 80 میلی لیتر خون)
  • متروراژی (قاعدگی های نامنظم) و منومتروراژی (افزایش جریان در فواصل نامنظم)
  • خونریزی پس از یائسگی هرگز طبیعی نیست، اگرچه علت آن اغلب خوش خیم باشد.
  • به فکر منشاهای مثانه ای و گوارشی خونریزی نیز باید بود.

خونریزی-های-مهبلی

علل خونریزی های مهبلی

• ضایعات آناتومیک عبارتند از: پارگی های دستگاه تناسلی، ضربه پس از مقاربت، فیبروئیدها، لیومیوسارکوم، پولیپ رحم، هیپرپلازی آندومتر، سرطان آندومتر، آدنومیوز، بافت آندومتر که میومتر ارتشاح می یابد)، آندومتریوز، بواسیر، سرطان های مهبل و فرج، سرطان کولون یا راست روده، فیستول مثانه یا دستگاه گوارش:مثلا همان چیزی که در بیماری کرون اتفاق می افتد)،و ناهنجاری های شریانی، وریدی رحم.
  • عوامل عفونی عبارتند از: بیماری های منتقل شونده از طریق جنسی(بویژه تریکوموناس) آندومتریت بدخیمی، ودیورتیکولیت همراه با فیستول.
  • عوامل مربوط به بارداری عبارتند از: کاشته شدن رویان، تهدید به سقط یا سقط حتمی، بارداری نابجا، جفت سرراهی یا جدا شدگی جفت، بیماری تروفوبلاستیک بارداری، مول هیداتی فورم و نمایش خونی.
  • عوامل پس از زایمان عبارتند از: آتونی رحم، پارگی ها و آندومیومتریت.
  • عوامل سیستمیک عبارتند از: بیماری کبدی یا کلیوی، اختلالات انعقادی، لوسمی، بیماری کرون.
  • عوامل مربوط به غدد درون ریز عبارتند از: هیپوتیروئیدی، چرخه های بدون تخمک گذاری(مثلا در حوالی شروع قاعدگی یا حوالی یائسگی)، سندروم تخمدان پلی کیستیک، اختلال عملکرد آدرنال یا تخمدان، و هیپرپرولاکتینمی.
  • عوامل ایاتروژنیک عبارتند از: درمان ضد انعقاد، درمان جایگزینی هورمونی، مواد افیونی، ضد افسردگی های سه حلقه ای، متوکلوپرامید و پرتو درمانی.

علائم  ظاهری بیمار

تظاهرات خونریزی مهبلی ممکن است به خود خونریزی از مهبل مربوط باشد یا به کم خونی متعاقب آن.

کم خونی ممکن است به صورت تاکی کاردی اورتوستاز، سرگیجه، احساس سبکی سر ، یاسنکوپ تظاهر کند.

درد قفسه سینه و احساس تنگی نفس ممکن است در بیماران شدیدا کم خون اتفاق افتد.

علائم همراه ممکن است شامل دفع لخته، مقاربت مشکل یا دردناک ، دیس منوره، یا درد حاد یا مزمن لگنی باشد.

تشخیص خونریزی های مهبلی

به تعداد پدهایی که مصرف می شوند (بیشتر از 1 عدد در ساعت نگران کننده است) و دفع لخته های خون توجه کنید.

شرح حال باید شامل شروع قاعدگی ، چرخه سیکل، سابقه فعالیت های جنسی، تاریخچه بارداری، تولد، سقط، اختلالات سیستمیک، جراحی های ژینکولوژیک، مصرف داروهای خوراکی، همچنین پرس و جو درباره تب اخیر، درد رحمی، مصرف دارو، ضربه و سوء استفاده باشد.

معاینه باید شامل علائم حیاتی، لمس تیروئید، علائم زیادی آندروژن(مثل پرمویی، کلفت شدن صدا،و…9 و معاینه قلب، ریه ها و شکم باشد.

معاینه ژنیکولوژیک باید در تمام بیماران انجام شود( در زنان بارداری که در سه ماهه دوم و سوم بارداری بسر می برند تا وقتی جفت سرراهی رد نشده است از معاینه دو دستی باید اجتناب شود.

دیواره های مهبل و گردن رحم رااز نظر پارگی، پولیپ، شکنندگی، یا حساسیت در هنگام حرکت دادن بررسی شود.

رحم رااز نظر اندازه توسط متخصص زنان و زایمان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

متخصص همچنین به ارزیابی فیبروئیدهای رحم، تخمدان ها اقدام می کند.

اگر هیچ خونی در مجرای مهبل وجود ندارد یا از سوراخ بیرون نمی آید، به فکر معاینه رکتوم باید بود.

گردن رحم رااز نظر عفونت گونوره و کلامیدیا باید سنجید.

در بیماران سرپایی تست پاپ اسمیر و احتمالا کلپوسکوپی اندیکاسیون می گیرند.

آزمایش بارداری در تمام زنان لازم است، مگر این که یائسه بودن بیمار به اثبات رسیده باشد.

بررسی دستگاه تناسلی ممکن است ارزیابی ها یا تصویربرداری های بیشتر را ایجاب کند که ممکن است شامل بیوپسی از آندومتر، سونوگرافی، سونوهیستروگرافی، هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی باشد.

متخصص زنان و زایمان به معاینه ای بیماراز نظر سندروم تخمدان پلی کیستیک یا بیماری آدرنال می پردازد.