خشکی واژن

خشکی واژن یکی از مشکلات مهمی است که ممکن است زنان را پس از بارداری و زایمان، در سن یائسگی یا حتی زنان جوان را نیز درگیر سازد. بدیهی است که مشکلات هورمونی باعث ایجاد خشکی واژن می‌شوند. خشکی واژن باعث ایجاد درد شدید هنگام رابطه‌ی جنسی و در نتیجه سرد مزاجی زن خواهد شد.

خشکی واژن

علائم خشکی واژن

خشکی واژن ممکن است علائم زیادی داشته باشد، از جمله:

• قرمزی در ناحیه‌ی خارجی اندام تناسلی
  • حساسیت
  • خارش
  • التهاب موضعی
  • احساس درد هنگام رابطه‌ی جنسی
  • کاهش یا از بین رفتن میل جنسی

تشخیص خشکی واژن

خشکی واژن با مجموعه ای از سؤالات که توسط متخصص زنان مطرح می‌شود و با معاینه‌ی بالینی بیمار قابل تشخیص می‌باشد. در برخی مواقع ممکن است پزشک نمونه ای از ترشحات واژن بگیرد و یا اینکه آزمایش خون جهت بررسی میزان هورمون‌های موجود در خون تجویز کند.

درمان خشکی واژن

خشکی واژن ممکن است برای بسیاری از زنان مسئله‌ای شرم آور باشد و از مطرح کردن آن با متخصص زنان خودداری کنند. توصیه می‌شود در صورتی که بیمار از علائم مذکور رنج می‌برد، فوراً به پزشک مراجعه کند چرا که این بیماری به راحتی قابل درمان می‌باشد.

جهت درمان خشکی واژن توصیه می شود از عناصر ایجاد کننده‌ی آن دوری شود. خشکی واژن زن یائسه ناشی از اختلالات هورمونی می‌باشد که با تجویز برخی از داروهای هورمونی قابل درمان می‌باشد. همچنین ممکن است متخصص زنان داروهایی را جهت افزایش ترشحات واژن تجویز نماید. استفاده از ژل یا برخی از کرم‌ها می‌تواند در درمان خشکی واژن مؤثر باشد.

عوارض روحي خشكي واژن

علاوه بر مشکلات جسمی که با خشکی واژن برای بانوان ایجاد می شود ، یکی دیگر از مواردی که برای بانوان پیش می آید مشکلات روحی است که در این شرایط ممکن است دچار استرس ، اضطراب ، حالات عصبی و … شوند . در این موارد توجه آقایان به خانم ها از اهمیت بسیاری برخوردار است . بخصوص پیش از رابطه جنسی بهتر است به معاشقه بپردازند .

عوارض فیزیکی خشکی واژن

• از دیگر دورانی که باعث ایجاد خشکی واژن میگردد می توان به دوران زایمان و شیردهی اشاره کرد .
  • مصرف داروهای هورمونی مانند داروهایی که باعث توقف هورمون استروژن می شود .
  • یکی ازعوامل فیزیکی خشکی واژن شیمی درمانی و پرتو درمانی می باشد .
  • مصرف دخانیات از جمله شیمی درمانی .

مصرف برخی داروهایی که باعث متوقف شدن هورمون استروژن

• یک نوع بیماری وجود دارد که به سلول هایی که رطوبت تولید می کنند حمله کرده و آنها را از بین می برند . این بیماری جز دسته بیماری های خود ایمنی می باشد .
  • یکی دیگر از مشکلاتی که خشکی واژن به همراه دارد ، درد شدید در هنگام رابطه جنسی می باشد .
  • مصرف برخی دارو ها از جمله برخی از داروهای آلرژی و سرماخوردگی باعث کاهش رطوبت در بسیاری از قسمت های بدن از جمله واژن می گردند .
  • در هنگام شستن واژن با مایع شوینده احتمال به هم خوردن تعادل در بدن وجود دارد که منجر به عفونت واژن و التهاب می شود .

دلایل خشکی واژن قبل از یائسگی

یکی دیگر از مشکلاتی که زنان قبل از یائسگی ممکن است با آن مواجه شوند ، مشکلات خشکی واژن می باشد .که حدودا 17 درصد از بانوان بین 18 تا 50 سال با آن ممکن است مواجه شوند . یکی از دلایل خشکی واژن قبل از یائسگی وجود عواملی چون استرس می باشد . از دیگر عوامل آن می توان به عدم رعایت بهداشت و استفاده کردن از لوازم بهداشتی ناسالم اشاره کرد .

دلایل خشکی واژن بعد  از یائسگی

یائسگی معمولا در سن 51 سالگی برای بانوان رخ می دهد . بعد  از یائسگی ممکن است در هنگام رابطه جنسی لغزندگی واژن کم شود . تقریبا می توان گفت که نزدیک به 60 درصد بانوان بعد از یائسگی خشکی واژن را تجربه می کنند .

دلایل خشکی واژن

دلیل اصلی خشکی واژن تغییرات هورمونی  (کاهش استروژن در بدن زن) می باشد، که معمولاً این تغییرات در سن یائسگی می‌افتد. دلایل دیگری می‌توانند در خشکی واژن مؤثر باشند که عبارتند از:

• بیماری‌های فیزیولوژی مثل بیماری دیابت، بیماری‌های سیستم ایمنی و… .
  • مصرف الکل و دخانیات
  • استرس و تنش‌های روحی، روانی و استرس
  • ازدواج در سنین پایین
  • استفاده از صابون و شوینده های واژینال یا خوشبو کننده‌ها
  • استفاده‌ی مکرر از کاندوم مردانه هنگام آمیزش جنسی
  • عدم تحریک بدن زن قبل از آمیزش
  • چند روز قبل از قاعدگی
  • پس از زایمان و دوران شیردهی
  • استفاده از برخی قرص‌های ضد بارداری
  • کاهش میزان هورمون استروژن در بدن زن (به هر دلیلی)
  • بیماری‌های واژینال و عفونت‌های مزمن ناشی از باکتری یا قارچ
  • عوارض ناشی از برخی داروها مثل داروهای ضد آلرژی، داروهای ضد افسردگی، انسولین و… .
  • استفاده از لباس زیر نایلونی به دلیل ایجاد خارش و تحریک دستگاه تناسلی