جراحی لاپاراسکوپی

آیا می دانستید جراحی لاپاراسکوپی یکی از کم عارضه ترین روش های نوین جراحی می باشد؟ این روش در مقایسه با روش های جراحی سنتی فوائد بسیاری داشته که در ادامه به آن می پردازیم.

در یک جراحی باز به طور سنتی، یک شکاف یا برش بزرگ روی سطح شکم به منظور دیدن بهتر بافت و اعضای داخلی بدن و تشخیص بیماری و جراحی ناحیه مربوطه، ایجاد می شود. ولی برعکس آن در جراحی لاپاراسکوپی ، تنها یک برش نهایتاً 1.5 سانتی متری در شکم، معمولاً اطراف ناف، ایجاد می شود. سپس گاز کربن دیوکسید به بدن تزریق شده و باعث گسترش دیواره شکمی و ایجاد دید واضح تر اعضای داخلی، برای جراح می شود. یک لاپاراسکوپ وارد ناحیه برش شده و امکان مشاهده ارگان های داخلی و بافت های بدن را فراهم کرده و به تشخیص علت بیماری و سپس درمان عضو مشکل دار، با جراحی می پردازد.

در صورت ضرورت، برش های جراحی متعددی جهت دسترسی به نواحی مختلف بدن ایجاد می شود. برای استفاده از یکسری ابزار های جراحی، بایوپسی از تومور و برداشتن بافت آسیب دیده نیاز به برش های بیشتری در روی شکم می باشد. هنگامی که عمل جراحی خاتمه یابد، گاز کربن دیوکسید از بدن خارج شده و برش های ایجاد شده در روی شکم بخیه می شود.

عمل لاپاراسکوپی

برخی مزیت های جراحی لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز سنتی به شرح زیر است:

• مقدار خونریزی در طول جراحی به دلیل سایز کوچکتر محل برش ، کمتر بوده و بدین دلیل، احتمال نیاز بدن به انتقال خون در اثر از دست دادن خون، کمتر می شود.
  • محل برش های کوچکتر همچنین از احتمال درد و خونریزی بعد از جراحی می کاهد. در صورتی که محل برش بزرگ باشد، بیمار تا مدت زمان طولانی نیاز به مصرف قرص های مسکن جهت تسکین درد دارد. همچنین تا بهبود کامل محل بخیه، نیاز به استفاده از قرص های آنتی بیوتیک دارد و محل بخیه را باید تمییز نگاه دارد که مدت زمان زیادی طول می کشد. با هر بار عطسه و یا سرفه کردن، محل بخیه ها درد گرفته و یکسری محدودیت ها برای بیمار به وجود می آورد. ولی در جراحی لاپاراسکوپی محل بخیه بسیار کوچکتر بوده و روند بهبود خیلی سریع تر و بدون درد می باشد.
  • در صورتی که ناحیه برش خورده بزرگ باشد (در روش های جراحی سنتی) به احتمال خیلی زیاد، اسکار یا جای زخم بعد از جراحی ایجاد می شود و از بین نخواهد رفت. در مواردی که زخم جراحی بزرگتر است، محل برش به احتمال زیاد عفونی می شود. همچنین خطر فتق در بیمارانی که اضافه وزن داشته و یا چاق هستند نیز وجود دارد.
  • خطر مواجهه با آلاینده های خارجی در زمان نمایش اندام های داخلی در جراحی باز، بسیار زیاد است. در جراحی لاپاراسکوپی این خطر کاهش می یابد. بدین ترتیب خطر عفونت بعد از جراحی به شدت کاسته می شود.
  • در جراحی لاپاراسکوپی به دلیل روند درمانی سریع تر، طول زمان بستری بیمار در بیمارستان خیلی کوتاه تر است. اکثر بیماران همان روز جراحی یا فردای آن روز می توانند مرخص شوند و به منزل بروند. همچنین بازگشت به فعالیت های پیشین نیز زودتر امکان پذیر است.

این جراحی اغلب به منظور تشخیص بیماری در لگن، رحم، معده و سیستم ادراری فرد انجام می شود. با ایجاد برش های بسیار کوچک، جراحی لاپاراسکوپی به نام روش جراحی کم تهاجمی مشهور است.  این جراحی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد. بیماران اغلب در حین این جراحی کاملاً خوابیده اند. با این حال بی حسی موضعی نیز در برخی شرایط پزشکی، امکان پذیر است.

جراحی لاپاراسکوپی در مقایسه با روش های جراحی سنتی عوارض بسیار کمتری دارد.دکتر فرزانه حجت فوق تخصص نازایی و ivf و لاپاراسکوپی با روش های نوینی به انجام این روش جراحی می پردازد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02632555530 و 02632552030  تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

عوارض لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی با هدف های درمانی مختلفی انجام می گیرد. مانند درمان فتق شکم، درمان یا برداشتن آپاندیس و درمان های اعضای تناسلی مثل رحم. لاپاراسکوپی کیست تخمدان ، لاپاراسکوپی معده ، لاپاراسکوپی روده ، همگی عناوین رایجی در این مبحث می باشند.

زمانی که جراحی انجام گرفته و کامل می شود، جراح بیشتر گاز کربن دیوکسید را از شکم خارج می کند ولی باز مقداری گاز در بدن می ماند که طی چند روز به مرور از بدن بیمار خارج می شود. همچنین تمامی ابزارهای جراحی از بدن خارج می شود. جراح محل های برش را بخیه زده و روی آنها جهت پیشگیری از عفونت و ترمیم کامل، بانداژ می گذارد.

جراحی لاپاراسکوپی

در ادامه جراحی، بیمار ممکن است احساس خستگی یا تهوع کند. با اینکه بیشتر بیماران به زودی در همان روز یا روز بعد مرخص می شوند، ولی در لاپاراسکوپی هیستروکتومی، نیاز به بستری چند روزه جهت تکمیل روند درمان می باشد.

هزینه لاپاراسکوپی

با توجه به تنوع بیمه های درمانی و تحت پوشش بودن این عمل در یکسری بیمه های درمانی، هزینه ها متفاوت می باشد. جهت اطلاع دقیق لز قیمت این جراحی می توانید به نزدیکترین مرکز درمانی خود مراجعه کنید.