تومور رحم

تومور رحم یا سرطان رحم از خطرناک‌ترین بیماریهای زنان است که از دو نوع متفاوت تشکیل شده است. در کشورمان ایران، سرطان رحم از چهار سرطان متداول بین بانوان می‌باشد.

تومور رحم

سرطان رحم چیست

سرطان رحم دو نوع دارد: سرطان آندومتر Endometrial Cancer از بافت داخلی رحم زن که آندومتریوم نام دارد، آغاز شده است و 75% از موارد سرطان را این نوع تشکیل می‌دهد. نوع دوم سرطان، سارکوم رحم Uterine Sarcomas است که این سرطان در بافت عضلانی رحم به نام میومتریم به وجود می‌آید و موارد ابتلا به آن اندک است.

علائم سرطان رحم

از متداول‌ترین علائم تومور رحم، خونریزی واژن می‌باشد. یکی دیگر از علائم سرطان رحم، ترشحات آبکی با بوی تند است. اگر خانمی دچار خونریزی یا ترشحات غیر طبیعی شود، علل متعددی می‌تواند داشته باشد و لازم است که او بعد از مشاهده‌ی این گونه علائم به متخصص زنان مراجعه کند.

علل ایجاد سرطان رحم

از عللی که منجر به تومور رحم می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• یائسگی زودرس یا بالعکس دیر یائسه شدن یعنی پس از 55 سالگی
  • افزایش ضخامت بافت آندومتر به نام هیپرپلازی اندومتر
  • ناباروری
  • پریود در سنین پیش از 12 سالگی
  • فشار خون بالا یا دیابت
  • اضافه وزن
  • سابقه‌ی خانوادگی در زمینه‌ی سرطان سینه، روده و رحم
  • تومورهای تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • پرتودرمانی لگن جهت درمان سرطان
  • مصرف تاموکسیفن Tamoxifen برای درمان سرطان سینه که می‌توان گفت خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر از خطر ابتلا به سرطان رحم است. در صورتی که فرد نگران باشد می‌تواند به دکتر فرزانه حجت متخصص زنان در کرج مراجعه کند.

تشخیص سرطان رحم

برای تشخیص تومور رحم یکسری آزمایشات وجود دارند که در ذیل نام می‌بریم:

• معاینه فیزیکی

متخصص زنان جهت یافتن هر نوع تورم شکم بیمار را معاینه می‌کند. این معاینه بدین صورت است که شکم را می‌فشرد و دو انگشت خود را وارد واژن می‌کند. گاهی برای این آزمایش از یک وسیله‌ به نام اسپکولوم Speculum جهت جداسازی دیواره‌های واژن کمک می‌گیرند. این کار مشابه آزمایش پاپ اسمیر است.

• سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی از راه واژن به دکتر اجازه‌ی اندازه‌گیری تخمدان‌ها، رحم و ضخامت آندومتر را می‌دهد. چنانچه موردی غیر طبیعی به نظر بیاید، دکتر به بیمار پیشنهاد بیوپسی می‌دهد.

• هیستروسکوپی و بیوپسی

هیستروسکوپ یک دستگاه مشابه تلسکوپ است که از راه واژن وارد رحم شده و به متخصص زنان یا انکولوژیست امکان مشاهده‌ی داخل رحم را می‌دهد. در این روش بافت می‌تواند برداشته شود (بیوپسی) و برای آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه فرستاده شود.

هشت + 8 =