آندومتریت

آندومتریت یک نوع التهاب و یا عفونت مخاطی دهانه‌ی رحم است که در دیواره‌ی آندومتر خانم‌ها رخ می‌دهد. مخاط دهانه‌‌ی رحم توسط سیستم تولید مثل خانم ها در دوره‌ی سیکل قاعدگی ترشح می‌شود و در طول دوره‌ی قاعدگی کمبود یا عدم ترشح مخاط نیز رخ می‌دهد. افزایش میزان مخاطی گردن رحم برای خانم‌ها باعث باروری آنان می شود و شانس بارداری را افزایش می دهد. چنانچه بیماری آندومتریت به بارداری مرتبط باشد؛ باعث ایجاد التهاب در لوله های فالوپی و تخمدان می شود و اگر بیماری آندومتریت مرتبط با بارداری نباشد، باعث التهابات لگنی می شود.

اگرخانم‌ها دارای بیماری آندومتریت باشند، دچار تب و درد زیر شکم می شوند. علت ایجاد این عارضه بسته به تعداد زایمان‌های سزارین است‌، چنانچه زایمان از واژن و طبیعی باشد، پزشک زنان و زایمان با تجویز داروهای آنتی بیوتیک‌دار خوراکی از این عارضه جلوگیری می‌نماید.

آندومتریت

برخی دستورالعمل‌ها به منظور افزایش مخاط دهانه‌ی رحم

• مصرف آب و مایعات به مقدار زیاد در روز
  • اجتناب از مصرف بی رویه‌ی چای و قهوه ، زیرا حاوی مقدار زیادی کافئین است.
  • اجتناب از داروهای سرماخوردگی و آلرژی که حاوی آنتی هیستامین‌هایی هستند که برای درمان آبریزش بینی استفاده می‌شوند، اما باعث خشکی واژن و مخاط دهانه‌ی رحم می‌شوند که عارضه‌ی آندومتریت را تشکیل می‌دهد.
  • به منظور بر قراری رابطه جنسی و مقاربت استعمال کرم های مرطوب کننده و بهداشتی در واژینال مهم است ، زیرا از خشکی رحم و التهابات رحمی جلوگیری می کند.
  • کیفیت غذا تا حد زیادی بر ترشح مخاطی دهانه رحم تاثیر می‌گذارد، مانند: فست فودها که اغلب منجر به افزایش اسیدیته خون می شود و ترشح رحم سرویکال را کاهش می دهد.

علائم آندومتریت

• تب یا افزایش دمای بدن
  • درد زیر شکم
  • ترشحات بدبو از واژن
  • خونریزی غیرطبیعی از واژن
  • التهاب لگن
  • سوزش و خارش در ادرار
  • ناهنجاری‌ها و اختلالات رحمی

انواع مخاط دهانه رحم

ترشحات مخاطی شفاف: این ترشحات مانند سفیده‌ی تخم مرغ هستند که نشانگر اوایل باروری در خانم‌ها است.

ترشحات مایع شفاف: این ترشحات مانند آب هستند و نشانگر روزهای باروری هستند. وقتی ترشحات در هنگام تخمک گذاری به مایع تبدیل می شوند به اسپرم‌ها اجازه‌ می‌دهند که به سرعت در رحم حرکت کنند.

ترشحات کرم مانند: این ترشحات شبیه کرم سفید یا زرد روشن است که بعد از تخمک گذاری ظاهر می‌شوند و نشانگر پایان تخمک گذاری است.

ترشحات قطعه قطعه: این عارضه شبیه ترک‌های روی سطح ماست است که چند روز قبل از سیکل قاعدگی ظاهر می‌شود و اجازه‌ی داخل شدن اسپرم به تخمک را نمی‌دهند.

برخی از خدمات دکتر فرزانه حجت ، فوق تخصص نازایی، لاپاروسکوپی ، درمان ناباروری با IVF و متخصص زنان در کرج

با تشکر، مدیریت سایت دکتر فرزانه حجت ، فوق تخصص نازایی ، لاپاروسکوپی و درمان ناباروری با IVF و متخصص زنان در کرج

ده − چهار =